Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2251 až 2265 z cekového počtu: 2304.
08.04.2002 - feci Čitatelia: 7394 [Šport - GP 250]
Veľká cena Japonska - v 250kách tentoraz dominovali Japonci
Veľká cena Japonska sa jazdila za dosť ťažkých podmienok, keď mokrá trať značne sťažovala jazdcom
ovládateľnosť motocykla. Najlepšie odštartovali Matsudo, Sakai tretí de Puniet za ním Aoki,
Locatelli a šesticu uzatváral Battaini.
08.04.2002 - feci Čitatelia: 7978 [Šport - GP 125]
Veľká cena Japonska - Francúz dosiahol svoje tretie víťazstvo v 125kách
V daždivom počasí si v piatkovej kvalifikácii vybojoval pole-position Manuel Poggiali. Rodák
zo San Marina predvádzal opatrnú a rýchlu jazdu, no ani tá mu nakoniec nestačila na nedeľné
pretky...
05.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8712 [Šport - MotoGP]
Ducati predstavila prototyp motocykla pre MotoGP
Ducati 1. apríla zverejnila prvé fotografie motocykla pre GP s motorom V4,
ktorý by mal hájiť talianske farby v tomto seriály.
21.12.2001 - Dadi Čitatelia: 21601 [Šport - MotoGP]
Yamaha YZR-M1
Yamaha pripravila pre budúcu sezónu špeciál pre novú kategóriu štvortaktov,
ktorý je menej revolučný ako Honda RC 211 V. To však vôbec neznamená, že bude pomalší. Poďme sa teda na neho pozrieť...
11.12.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 20242 [Šport - MotoGP]
HONDA RC211V - Nová zbraň Hondy pre novú kategóriu GP1
Na základe toho, že FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) zmenila pre sezónu 2002 pravidlá a umožnila štart štvortaktov v doterajšej triede päťstoviek s objemom až do 990 ccm, Honda pripravila nový pretekársky špeciál RC 211 V.
06.12.2001 - Dadi Čitatelia: 9710 [Šport - GP 500]
Éra štvortaktov prichádza...
Budúci rok sa na trať po dvadsiatich - piatich rokoch vrátia štvortakty. Označenie GP1 sa
pre triedu "päťstoviek" používalo veľmi málo, ale od budúcej sezóny sa bez tohoto názvu
nezaobídeme, pokiaľ budeme chcieť mať jasno, o čom je reč.
06.11.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7599 [Šport - GP 500]
Rossi potvrdil svoj titul v sezóne 2001 triumfom
Posledný závod 500-viek v tejto sezóne v Brazílii mal všetko: pády, dážď, reštart, strhujúci záver,
víťaztvo šampióna a slzy porazených.
06.11.2001 - feci Čitatelia: 7157 [Šport - GP 250]
Veľká cena Brazílie, 250ky: Padol rekord, keď to Katoh opäť dokázal
Daijiro Katoh po svojom raketovom nástupe do MotoGP dokázal svoju suverenitu rekordnými
výkonmi, keď zvíťazil tohto roku už na 11 veľkej cene, keď skončil pred Talianmi na
Aprilii Marcom Melandrim a Robertom Locatellim.
06.11.2001 - feci Čitatelia: 6702 [Šport - GP 125]
Veľká cena Brazílie, 125ky: Poggialy novým svetovým šampiónom
Youichi Ui odjazdil veľkú cenu Brazílie excelentne, aj napriek neustálemu útočeniu
Taliana Simone Sannu a bolo to už jeho 6. výťazstvo túto sezónu. Nakoniec sa však
najviac tešil Manuel Poggialy, ktorému piate miesto stačilo na jeho 1. titul majstra
sveta...
22.10.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7289 [Šport - GP 500]
Rossi si v Malajzii nazbieral ďalšie body...
Čerstvo korunovaný kráľ šampionátu 500-viek Valentino Rossi vyhral nedeľnajšú Grand Prix
v Malajzii, v preteku, kde jeho najvačší konkurent Max Biaggi znovu spadol.
22.10.2001 - feci Čitatelia: 6885 [Šport - GP 250]
Malaysian GP, 250ky - Katoh sa už z trónu kráľa 250iek nenechá zhodiť
Japonský jazdec na Hodne získal svojím výťazstvom na veľkej cene Malajzie titul majstra sveta v 250kách. Katoh porazil svojho večného rivala Haradu v 20 - kolovom závode dľžky 5,54 km v Sepangu za tropickej horúčavy.
22.10.2001 - feci Čitatelia: 6895 [Šport - GP 125]
Malaysian GP, 125ky - Víťazstvo pre japonca Ui-ho -> koniec snov o titule pre Eliasa
Japonský jazdec teamu Derbi Yuichi Uivyhral v Nedeľu veľkú cenu Malajzie v 125kách
pred svojim hlavným oponentom Manuelom Poggialim so San Marina.
16.10.2001 - feci Čitatelia: 6992 [Šport - GP 500]
Qantas Australian 500cc Grand Prix - Zdá sa, že
Valentino Rossi bol korunovaný za vládcu 500-viek v roku 2001, po výťazstve na
najvzrušujúcejšej veľkej cene. V závode, kde sa na čele vystriedalo šesť jazdcov počas
27 kôl, to bol práve ...
16.10.2001 - feci Čitatelia: 6380 [Šport - GP 250]
Qantas Australian 250cc Grand Prix - Katoh opäť bližšie k titulu majstra sveta
Zdá sa, že dobre rozbehnutého Katoh-a už nikto nezastaví na ceste k triumfu v 250kách, keď na veľkej cene Austrálie vyhral už svoju 9-tu veľkú cenu.
16.10.2001 - feci Čitatelia: 6130 [Šport - GP 125]
Qantas Australian 125cc Grand Prix - Štvrté výťazstvo talentovaného japonca...
Japonský jazdec teamu L+M Derbi, Youichi Ui v nedeľu vyhral v sezóne svoju štvrtú veľkú
cenu. Ui sa stal druhým jazdcom, ktorý nejazdí na honde a vyhral na veľkej cene Austrálie.
Predchádzajúce | 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 | Nasledujúce
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!


















