Anketa:
Zomrel Jozef Chovančík
ZdieľaťPridané: 29.11.2005 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 20919 [Šport - Enduro]
Po náhlych zdravotných problémoch v nočných hodinách zo soboty na nedeľu zomrel Jozef Chovančík (nar. 25. 1. 1956).
Účastník desiatich medzinárodných šesťdňových motocyklových súťaží, člen československého trophy teamu, ktorý v rokoch 1978 a 1982 na šesťdňových vyhral hlavnú svetovú trofej a získal titul majstrov sveta, majster Európy v endure z rokov 1980 a 1987.
![]() |
Slovenskému „enduru“ zostal verný i po skončení aktívnej športovej činnosti, štartoval na podujatiach veteránov v SR a v ČR, bol členom výpravy Slovenskej motocyklovej federácie na ISDE v Jablonci nad Nisou v roku 2002 a na tohtoročnej šesťdňovej v Považskej Bystrici, kde odovzdávala svoje jazdecké skúsenosti naším jazdcom. Jozef Chovančík patril k najvýraznejším osobnostiam slovenského a československého motocyklového športu. Jeho odchodom slovenské a české enduro stráca jedného z najvýraznejších jazdcov v jeho histórii.
![]() |
Pridané: 29.11.2005 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
Súvisiace články:
- Slovenský Trophy team chce skončiť v prvej desiatke - sita
- GP Maxxis Slovakia, Krompachy 2006 - Awia
- Svetový víkend pre bahniakov - dva svetové šampionáty na Slovensku už tento víkend! - Awia
- Na ME v endure v Maďarsku najúspešnejším Slovákom Jakeš - sita
- Na Slovensku po 14 rokoch opäť Šesťdňová - sita
- Smutný rok 1969 - Bill Ivy, František Boček a Tibor Deliman - Retro
- Továrenský jazdec KTM Kurt Caselli zomrel po nehode na Baja 1000 2013 - Redakcia
- Finále ME enduro – medaila pre Slovensko! - Awia
- Naši po druhom dni šesťdňovej na deviatom mieste! - Awia
- Plejsy privítajú jazdcov svetového endura - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Dni BMW Motorrad Slovensko 2017, Jasná
- Chceš získať unikátny kalendár?
- Pionier Cross Budimír - záverečné preteky Pionierov
- Strašidelné zľavy na mototekvice v Motosvete
- Prvý zásielkový servis prilieb Shark
- 14.6.2014 obsadia Pioniere Kysak
- Nové Piaggio MP3 500 2014
- Momodesign Minimomo - talianský dizajn a kvalita
- Akciová ponuka Motosvet
- Pioniere všetkých obcí, spojte sa!
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!