Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 1966 až 1980 z cekového počtu: 2304.
08.08.2007 - Brambo Čitatelia: 3868 [Šport - SuperBike]
WSBK 2007 – 10 – Anglicko, Brands Hatch, 5. 8. 2007 Sofuoglu majster sveta! Toseland prvé double
Britské Brands Hatch nám odhalilo zopár prvenstiev, Kenan Sofuoglu sa stal majstrom sveta v superšportoch a James Toseland získal na domácej pôde prvé double vo svojej kariére.
01.08.2007 - Richard Karnok Čitatelia: 7275 [Šport - Cestné Motocykle]
Robo Sháněl je slovenským šampiónom!
Róbert Sháněl, pretekár tímu ERES-Racing, sa stal majstrom Slovenskej republiky cestných motocyklov v triede Superstock 1000. Aj keď do konca sezóny zostávajú ešte dve podujatia, Róbert má už dostatočný náskok a na čele tabuľky ho už nik neohrozí.
01.08.2007 - Richard Karnok Čitatelia: 3116 [Šport - Cestné Motocykle]
Tomáš Svitok sa stal majstrom Slovenska
Tomáš Svitok z tímu Gold Fren Team Erinac sa stal novým majstrom Slovenskej republiky cestných motocyklov v triede Superstock 600. Do konca šampionátu ešte zostávajú dve podujatia, no Tomáša, ktorý tento rok nestratil ani jeden bod, už v celkovom hodnotení nik nemôže dostihnúť.
31.07.2007 - Jaro Harly Jerga Čitatelia: 9399 [Šport - SuperMoto]
Supermoto sobota v Prešove - MM SR 2007
Minulú sobotu sa pri Mestskej športovej hale v Prešove uskutočnili MMSR v triede supermoto. Po rannom tréningu nasledovali merané tréningy a po nich už samotný pretek.
24.07.2007 - Richard Karnok Čitatelia: 3672 [Šport - Cestné Motocykle]
Tomáš Svitok v triede Superstock 600 v Brne!
V sobotu sa na motodrome v Brne konali majstrovstvá Európy cestných motocyklov v triede Superstock 600, ktorých sa zúčastnil aj slovenský pretekár Tomáš Svitok, člen tímu Gold Fren Team Erinac.
24.07.2007 - Brambo Čitatelia: 3763 [Šport - SuperBike]
WSBK 2007 – 9 – Česká republika, Brno, 22. 7. 2007 V Brne úspešní Toseland, Biaggi a Sofuoglu
Seriál WSBK pokračoval tento víkend pre nás najvýznamnejšou rundou na automotodrome v Brne.
23.07.2007 - Brambo Čitatelia: 3863 [Šport - MotoGP]
MotoGP 2007 – 11 – USA – Laguna Seca, 22. 7. 2007 Opäť Stoner, je to možné?
Na veľkej cene USA sa nám, tak ako to je už zvykom, predstavila iba trieda MotoGP 800ccm. Invázia domácich jazdcov na popredné umiestnenia sa nekonala...
23.07.2007 - Peter Fischer Čitatelia: 11965 [Šport - Motocross]
Svetový a európsky motokros vo Sverepci!
Po dlhých rokoch sa cez víkend 21. - 22. 7. do Sverepca vrátil život.
20.07.2007 - Zeno Čitatelia: 5211 [Šport - Cestné Motocykle]
Motoride Team na CEC alebo šesťhodinové brnenské peklo
Tak a je to za nami. Na začiatku sme však vôbec netušili, čo nás bude v pondelok v Brne čakať.
20.07.2007 - Richard Karnok Čitatelia: 3425 [Šport - Cestné Motocykle]
ERES Racing na Alpe Adrii v Rijeke 15. 7. 2007
Počas uplynulého víkendu absolvoval motocyklový tím ERES-Racing piate podujatie seriálu UEM Alpe Adria Championship, ktoré sa konalo v chorvátskej Rijeke.
19.07.2007 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8583 [Šport - Enduro]
Vyšný Medzev očakávania nesklamal
Organizátori v poradí už šiesteho podujatia majstrovstiev Slovenska v endure a cross country vo Vyšnom Medzeve mali pred podujatím, ktoré bolo pre väčšinu účastníkov jedným z najvzdialenejších, vrásky na čele, avšak piatkové preberanie ich príjemne potešilo.
19.07.2007 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3625 [Šport - Cestné Motocykle]
UEM Alpe Adria Championship v Rijeke 15. 7. 2007
Počas uplynulého víkendu sa slovenský pretekár Tomáš Svitok, člen brnianskeho tímu Gold Fren Team Erinac, predstavil v ďalšom podujatí šampionátu UEM Alpe Adria, ktorý sa konal v chorvátskej Rijeke.
18.07.2007 - Brambo Čitatelia: 3453 [Šport - MotoGP]
MotoGP 2007 – 10 – Nemecko, Sachsenring - víťazne Pedrosa
S nástrahami Sachsenringu si najlepšie poradili Dani Pedrosa, Hiroshi Aoyama a Gábor Talmácsi
12.07.2007 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 17398 [Šport - Motocross]
Sverepec opäť privíta svetovú motokrosársku špičku!
Nenechajte si toto skvelé motokrosové divadlo v Národnom kroscentre vo Sverepci v dňoch 21. a 22. júla ujsť!
11.07.2007 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6159 [Šport - Enduro]
14. -15. 7. 2007 - Vyšný Medzev prívíta endurákov
Nadchádzajúci víkend sa všetci priaznivci a jazdci slovenského endura stretnú vo Vyšnom Medzeve, kde pokračuje seriál majstrovstiev Slovenska terénnych motocyklových súťaži enduro a cross country ďalším podujatím. Príď sa pozrieť aj ty.
Predchádzajúce | 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 | Nasledujúce
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!


















