ISSN 1336-6491 | Online: 1050 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29893
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17659)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12234)

Články - História

slider

Už 20 rokov jazdíme na diaľnici 130-tkou legálne

Ale nebolo tomu tak vždy. Práve uplynulo 20 rokov od protestnej akcie na našich diaľniciach, do ktorej sa na oboch koncoch republiky zapojilo velikánske množstvo motorkárov....

slider

Považskobystrický motocykel 2020

Po nahrievaní kostí a po výletoch pod Tatrami som sa ocitol na XII. Ročníku "Prehliadky Motocyklov Vyrábaných v Považskej Bystrici". Tento ročník sa niesol v zacielení na...

slider

Ojedinelá odťahovka - Honda Goldwing

Honda Gold Wing je luxusom na dvoch kolesách, je to ikona medzi Supertourermi, je to medzi cestovateľmi N°1, je vlajkovou loďou Hondy už od minulého storočia. Jej výnimočnosť...

slider

Ružomberská ruža veteránov 2019 - 22. ročník

V sobotu 22.6.2019 bola v Ružomberku prehliadka strojov v rámci 22. ročníka Ružomberskej ruže veteránov. Zrazu veteránov, ktorý svoje ostatné dva ročníky obmedzil na vozidlá...

slider

História Pionier: Nový Pionier 05 - 2. čašť

Okolo nových Pionierov označených ako Pionier 05 bolo vždy živo. Majitelia boli čosi ako vyššia elita. Či to boli dlhoroční jazdci na Jednosedadlákoch, či chalani, všetci...

Zobrazujem články 226 až 240 z cekového počtu: 272.

08.05.2007 - campa Čitatelia: 20449 [História]

-

História Harley Davidson, časť I. (1903 – 1930)

Na začiatku bola cesta. Aj keď „cesta“. Doprava, rovnako ako v Európe, upútala pozornosť verejnosti, a všetko motorizované začalo budiť záujem. Hlavne to, čo malo dve kolesá.

 

08.05.2007 - gilbert Čitatelia: 16956 [História]

-

Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp

Ako som už na inom mieste spomínal, japonská konštrukčná škola sa najskôr prezentovala v púštnych maratónoch. Keďže XLV-čka utvorila nový trend, tak Honda z tohoto momentu začala ťažiť.

 

07.05.2007 - gilbert Čitatelia: 10841 [História]

-

Japonské vidlicové motory v endurách

Vznik japonskej koncepcie vidlicových motorov v endurách sa odhadom dá situovať po roku 1978. Vtedy totiž Thiery Sabine uviedol do odvetvia rely niečo nezvyčajné - maratón medzi Parížom a Dakarom. Nezvyčajné bolo to, že mimo áut pretekali motocykle aj doprovodné kamióny.

 

02.05.2007 - gilbert Čitatelia: 7709 [História]

-

Švédske vidlicové motory v endurách

Keďže som v úvode seriálu spomínal švédsku konštrukčnú školu, dovolím si tvrdiť, že bola v Európe medzi prvými, ktorá priniesla vidlicový motor do terénu.

 

23.04.2007 - gilbert Čitatelia: 13909 [História]

-

Vidlicové motory v teréne a v endure

Nedávno ma zarazilo tvrdenie autora článku o Ducati Multistrada, ktorý uvádzal použitie vidlicového motora s valcami za sebou ako premiéru s výnimkou údajne neúspešnej koncepcie Higland.

 

16.03.2007 - gilbert Čitatelia: 7317 [História]

-

Slepá ulička štvortaktného trialu

Ostrovania sú naozaj zvláštni ľudia a potvrdili to aj svoským chápaním trialu, ktoré ich priviedlo tam, odkiaľ niet návratu. Do kroník, ktoré síce približujú minulosť, no nevedia čo je budúcnosť.

 

07.03.2007 - gilbert Čitatelia: 15455 [História]

-

Royal Enfield a Triumph trial

V dieselových variáciách som poukázal na značku Royal Enfield. Teraz prinášam jej profil. Zároveň sa pozrieme aj na Triumph.

 

06.03.2007 - gilbert Čitatelia: 10646 [História]

-

Matchless a Norton trial

V abecednom zozname nasledujú Matchless a Norton.

 

02.03.2007 - gilbert Čitatelia: 5122 [História]

-

Štvortaktná éra trialu

Trial ako disciplína vznikol v kolíske motocyklov ako takých, teda na Britských ostrovoch. Bol vlastne dôsledkom vzájomných stretnutí skúšobných továrenských jazdcov na motocykloch v teréne, ktoré mali ísť do sériovej výroby. Ako to už býva zvykom, testovali a zároveň sa naháňali medzi sebou.

 

27.02.2007 - gilbert Čitatelia: 12759 [História]

-

Dieselové variácie 3. časť

Medzi motocyklami s naftovým motorom nesmú chýbať ani špeciály, ktoré u viacerých vzbudzujú obdiv. Sú to motocykle amerického štýlu. Vychádzajú z pôvodných chopperov z konca 50. rokov XX. storočia.

 

26.02.2007 - gilbert Čitatelia: 9021 [História]

-

AJS a BSA trial

V abecednom zozname po úvodnom článku o trialových motocykloch Ariel uvádzam trialy AJS a BSA.

 

12.02.2007 - gilbert Čitatelia: 14882 [História]

-

Dieslové variácie 2. časť

Musím sa ešte vrátiť do Indie. Spomenul som, že sa tam začali vyrábať motocykle Enfield Bullet India, pre potreby indickej armády, podľa licencie Royal Enfield z Anglicka. Značku založili Smithovci otec a traja synovia, z ktorých bol jeden vojak z povolania, ktorý nástojil na označení Royal Enfield Bullet (bullet - guľka).

 

07.02.2007 - gilbert Čitatelia: 9955 [História]

-

Dieslové variácie

Naznačil som predtým, že naftoví maniaci sú početná skupina a samozrejme aj ich motodiesle sú veľmi rozmanité. Vždy ma fascinovali stroje do terénu a preto som uviedol najskôr práve Grasettiho dielo.

 

31.01.2007 - gilbert Čitatelia: 20552 [História]

-

Naftové motocykle, 1. časť

Motocykle majú zvyčajne spaľovací motor, ktorého prapôvodným predkom bol produkt istých pánov A. M. Otta a Langena z roku 1876. Predkom dnešných štvortaktov bol neskorší patent G. Daimlera z roku 1883. Na týchto základoch začal svoje pokusy so samovznietivým motorom pán Rudolf Diesel, ktorý si svoj motor dal patentovať v roku 1895.

 

04.12.2006 - Gilbert Čitatelia: 21070 [História]

-

Motocykle s rotačným motorom

Motocyklizmus je fenomén, ktorý fascinuje ľudí už viac ako 100 rokov. Za tento čas ľudia vytvorili veľa rôznych koncepcií, ktoré boli viac alebo menej úspešné. Niektoré upadli do zabudnutia, iné prežívajú vďaka svojej jednoduchosti a nízkym nákladom.

 

| 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 |

aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »